Info til foreldre som ikke var på foreldremøte



  • Hovedmål: Trygghet og godt læringsmiljø for alle
  • Foreldremøte: Skoleledelse, lærere og foreldre står sammen
  • Hensikt med telefon er info og samspill
  • Del av prosess: samling av voksne som skal dra i samme retning
  • Voksenansvar at alle har en god hverdag
  • Voksengruppa har utviklet standarder og rutiner. Standarder er forventninger til elever. Rutiner er tilrettelegging for at elever skal få til.
  • Snuprosess: Elever vil bli sett på uvaner, forglemmelser og dårlige valg. For en periode vil de møte forutsigbare konsekvenser dersom de glemmer seg.

Praktisk gjennomføring


  • Å ta igjen tid
  • Elever som må ringe hjem
  • Loggbok med underskrift
  • Dersom skolebuss kompliserer
  • Arbeidsoppgaver, ikke leksehjelp
  • Ny dag, blanke ark
  • Det er ikke farlig å glemme seg. Alle kan få kryss.
  • Å slipe kanter de første dagene
  • Engstelige elever
  • Undring, uenighet, uklarhet, ønske om informasjon: be om møte. Vi ønsker fornøyde foreldre som medvirker i samspill
  • Lav terskel begge veier
  • Ekstra konsekvenser/ belønningsstrategier
  • Voksne tar det de ser.
  • "Det er urettferdig"/ Du passer på deg selv, så skal vi passe på resten
  • Snufase/ Over til hverdag: Individuelle avtaler
  • Strategier deretter
  • 14-dagers brev
  • Å strekke strikken: Elever som ikke får til