Har du barn som sliter eller som blir krenket i skolen? Mangelfullt samarbeid? Foreldremotsetninger?

godskole.no kan gi tips og innspill som foreldre kan ta med til skolen. Skoler og ansatte i skolen kan være forskjellige på de fleste vis, og det er ingen automatikk i at skolen kjenner til gode grep, har verktøy som hjelper, eller har lagt til rette slik at ansatte i skolen kan få gjort en god nok jobb med elevene.

Samarbeidet med skolen oppleves ulikt. Skolen har et ansvar for å invitere til, og legge til rette for et godt samarbeid. Men også foreldre og foresatte har et selvstendig ansvar for å ta kontakt dersom det er spørsmål, oppleves usikkerhet, det finnes informasjon skolen kan trenge i arbeidet med elevene, og skoen trykker og det oppleves mangler i skolen.

En føring bør gjelde for både skole og foreldre: det bør alltid være en lav terskel for kontakt. Så blir det opp til skolen å presentere kanaler og rutiner for kontakt: Telefontid, SMS, E-post, etc.

På medlemssidene kan du finne artikler om hvordan skolen bør jobbe for å komme i forkant av krenkende atferd, mobbing og trøbbel på en rekke andre områder. Der kan du også finne artikler om samarbeid mellom skole og hjemmene, og om foreldresamarbeid. Det gjelder å handle i "fredstid" når problemer ikke er blitt store. Det er forebygging i praksis.