Endringsprosesser
Når negative forhold har fått utvikle seg over tid, kan disse lett feste seg, og bli en dominerende negativ faktor som berører svært mange.
![shutterstock_36204331](http://www.godskole.no/file/thumb/file/4/459978&width=302&height=189&zwidth=302&zheight=189&x=152&y=95.jpg)
Har det utviklet seg en negativ kultur på et område, og man selv er en del av det hele, kan det være vanskelig å selv skape endringene som kreves.
Eksempler på negative forhold:
- Enkeltelever eller grupper av elever som har gått inn i negative roller
- Lærere som går inn i negative roller, er kontraproduktive, og fremstår annerledes enn de ønsker inn mot elever, foreldre eller medarbeidere
- Bråk, uro og et dårlig fungerende læringsmiljø.
- Drittslengingskultur, hvor mange elever både omtaler andre negativt og sier negative ting til hverandre, uten filter, og med en felles oppfattning om at "det er bare slik vi gjør det".
- Krenkende atferd og mobbing.
- Voksenkultur som er fragmentert og ikke drar i samme retning.
- Voksenkultur som både har vendt seg til uønskede forhold som en del av hverdagen, og som har en for høy terskel for å gripe inn.
- Voksenkultur hvor det er hver mann eller dame for seg selv, uten gode systemer eller praktisk tilrettelegging slik at man får gjort en best mulig jobb i skolen.
Det er ingen stor kunst å kjøre et endring- eller skoleutviklingsarbeid i grøfta. Alle som har arbeidet mange år i skolen, har vært med på prosesser, skoleringer, kursinger og varianter av endringsarbeid, hvor man i ettertid kan spørre seg: "Hvor ble det hele av?"
Noen grunnleggende prinsipper ligger til grunn for God Skole sitt engasjement i skolen. Ett slikt prinsipp er endring innenfra. Et annet er langsiktighet. Det kan være bortkastet tid, krefter og penger å starte et endringsarbeid, dersom skolen ikke legger inn det som kreves for at endringene kan holde seg, og bli langsiktige.
God Skole kan tilby aktiv deltakelse i endringsprosesser, slik at
- skolen kan lykkes med å få til ønsket endring
- skolen får innsikt i egnede tilnærminger, verktøy og metode som virker, og som fremmer langsiktighet