Guide til godskole.no

Dersom du trenger å orientere deg på disse nettsidene, kan du bruke guiden under.

1. Nettsidene består av en åpen del og av en lukket del. Den lukkede delen består av tips, artikler, maler, eksempler og annet som man må være medlem for å få del av. Slik blir du medlem. Oversikt over artikler for medlemmer finner du på medlemssidene. Den lukkede delen er bare koblet til medlemssidene, og er ment som et svar på hvordan skolen skal få til det som kreves for at den skal bli god for alle. Medlemssidene har også mange artikler ment for foreldre og FAU.

2. God Skole og godskole.no har et definert ståsted som ligger til grunn for både virksomheten i skolen, og for nettsidene. Under Den gode skolen i venstremenyen kan du både lese om Plattformen for den gode skolen, og Prinsippene som ligger til grunn.

3. Skolen har store utfordringer på en rekke områder. Innhold på disse nettsidene er utviklet for å kunne møte disse utfordringene på en best mulig måte. Du kan lese mer om  Utfordringer i skolen i venstremenyen. Den største utfordringen i skolen er krenkende og ødeleggende atferd, og mobbing. Du kan lese mer om Mobbing , og blant annet mekanismen bak en tilnærmet mobbefri elevgruppe, i venstremenyen.

4. Det finnes gode verktøy for både å forebygge/ være i forkant av uakseptable forhold, og for å stoppe dem på et tidlig tidspunkt når de først oppstår. Under Den gode skolen og Verktøy i venstremenyen kan du lese mer om hvordan skolen kan arbeide for å få tatt gode grep på problemområder som i varierende grad finnes på alle skoler. I venstremenyen kan du også lese om den avgjørende rollen skolelederen spiller, og om hvordan god Skoleledelse er avgjørende for at skolen skal kunne bli god for alle.

5. Ønsker du bistand fra God Skole for enten å skape god endring i skolen, for å skolere de ansatte i skolen eller for storforeldremøte ved en skole, så kan du lese mer om hva God Skole tilbyr i hovedmenyen.

6. Hver uke blir det lagt ut tips og artikler på de åpne sidene, om hvordan skolen på konkrete områder kan arbeide for at skolen skal bli god for alle. Ukas tips vil være åpen for alle.

7. Bruk søkefunksjonen øverst til høyre dersom det er tema og områder du ser spesielt etter. Du kan også se på Sidekartet i venstremenyen, dersom det er noe du leter etter.