God Skole: Evaluering av endringsprosess I

Lærere og assistenter

Navn/ trinn/skole:

Hensikten med denne evalueringen av endringsprosessen er firedelt:

• Har endringsprosessen gitt forventede resultater?
  • Identifisere mangler alle veier, slik at disse blir synliggjort og så langt det går blir gjort noe med.
  • Identifisere områder som skolen må holde fast på for å sikre langsiktighet i arbeidet som har blitt gjort.
  • En tilbakemelding til God Skole/ Paul Viktor Wiker som kan bidra til at arbeid med endringsprosesser i skolen kan bli gjort enda bedre.

Evalueringen bør sees opp mot situasjonsbeskrivelsen du ga før endringsprosessen startet.

1. Hva var utgangspunktet for at du/ skolen ønsket hjelp? (Ta gjerne utgangspunkt i situasjonsbeskrivelsen du ga før endringsprosessen startet.)

2. Hvilke endringer ser du at endringsprosessen har gitt?

3. Har endringsprosessen vært tilfredsstillende i forhold til forventningene du hadde i forkant? Hva har evt. vært viktigst for deg?

4. Har du blitt godt nok informert og involvert i prosessen underveis?

5. Har du opplevd mangler fra Paul Viktor Wiker/ God Skole? Hva kunne ha blitt gjort annerledes?

6. Har du definert en fast ukentlig elevsamtaletid?

7. Er felles ledelse, elevsamtaler og krenkende atferd faste elementer på ukentlige trinn- eller teammøter?

8. Har endringsprosessen og involveringen av God Skole medført at du arbeider på et annet vis inn mot elever og i samarbeid med kolleger?

9. Hva mener du må til for at arbeidet med trygghet, trivsel og et godt læringsmiljø skal gi gode resultater i tiden fremover?

10. Har endringsprosessen bedret arbeidssituasjonen din? Evt. på hvilken måte?

11. Hvordan opplever du ledelsens rolle i endringsprosessen? Ser du mangler i arbeidet på egen skole? Evt hvilke?

12. Har du selv vært god nok til å følge opp
  • standarder/ føringer for elevene?
  • rutiner/ tilrettelegging for at elever skal få til?
  • hyppige elevsamtaler med enkeltelever for å kartlegge, bygge en-til-en relasjonen, normdanne, korrigere og legge til rette?
  • fellesføringer som er gitt eller avtalt på trinn-/ teammøter?